| Životní styl

Vespa – stylová legenda


4 Komentářů
Ondřej Pechar

Nechce se vám po cestě do práce mačkat v metru, mlátit do volantu v dopravní zácpě nebo se potit na kole? Pak vám, tedy kromě helikoptéry nebo stěhování, zbývají jen dvě možnosti: skútr či motorka. V každé z této kategorií jednoduše najdeme jedno jméno, které symbolizuje vše, co celý segment představuje. V případě skútrů je to jednoznačně italská Vespa. Právě ta je vzorem všeho, co je dnes jako skútr k dostání. Proč?

Za vším hledej válku

V tomto případě tu nejhorší – II. světovou. Ta nejen že stála za růstem i následnou decimací společnosti Piaggio i celé Itálie, ale i za vznikem prototypu malého lehkého skútru pro italské výsadkáře. Válka ale skončila, prototyp byl k ničemu a Piaggio i obyčejní Italové byli na mizině. Mladý Enrico Piaggio se ale inspiroval Henry Fordem a přišel s odvážným plánem. Přetvořit původně vojenský skútr v revoluční dopravní prostředek…

„Sembra una vespa!“

…Vypadá jako vosa! To byla reakce Enrica Piaggia, když poprvé uviděl návrh skútru Piaggio MP6, který pro něj zkonstruoval letecký konstruktér Corradino D’Ascanio. Vdechl tak život nejen úžasnému motocyklu, ale i legendě a životnímu stylu.

Tak trochu senzace

Vespa se nepodobala ničemu, co bylo možné do té doby koupit a prodeje zprvu nešly vůbec dobře. Během prvních týdnů a měsíců se prodaly pouhé desítky kusů. Něco se muselo stát. Tím něčím byla kombinace splátkového prodeje a využití prodejních míst Lancia. Do konce roku 1946 bylo prodáno více než dva tisíce kusů, v roce 1960 (i díky propojení s gigantem Fiat) už celkem dva miliony Vesp. Magická hranice deseti milionů byla pokořena v roce 1988 a prodeje nijak neslábly. Jen pro zajímavost, dnes se mluví o cca 17 milionech prodaných vos.

Marketing, láska a celebrity

Pokud uměl Enrico něco lépe než ostatní (kromě výroby skútrů…), pak to byl určitě marketing. Sám cestoval po světě, zakládal prodejní pobočky, propagoval a celkově dělal vše, co šlo, jen aby Vespu miloval celý svět. A povedlo se mu to.

Nebo jste snad neviděli Prázdniny v Římě? Jedním z nejlepších tahů, který se Enricovi povedl, byla podpora Vespa klubů. Ty se postupně rozšířily z Itálie do celého světa.

Komentáře

PaveL

Škoda, že dnes stroje s takovým charakterem nevznikají.

Vždystylově.cz

Naštěstí ale stále zůstávají populární, takže zatím nejsou zapomenuty a můžeme si je užívat!

iRMi

Vespa to je sen! Loni v létě mi kamarád představil tu svou, červenou, a já už se viděla jak na ní jezdím Prahou a dáááál. Tak snad jednoho dne bude nějaká ta Vespa mááá.

Vždystylově.cz

Červená určite zapůsobí! Tak držíme palce, ať se sen splní!

Přidání nového komentáře

Odeslat